Arbetsmiljöpolicy
Rubb & Stubb Trädgårdsskötsel AB värnar om sina medarbetare.
Trivsel och god hälsa är viktiga förutsättningar för ett väl fungerande arbetsklimat
och möjligheterna att uppnå goda prestationer.
Genom att utveckla och driva ett väl genomtänkt arbetsmiljöarbete - i god samverkan mellan arbetsgivare
och medarbetare – ska säkerhet, frisknärvaro och trivsel öka.
Organisation och arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöfrågorna behandlas med företagets övriga frågor i den ordinarie linjeorganisationen. Merparten av det rent praktiska arbetsmiljöarbetet ska ligga så långt ut i organisationen som möjligt varför löpande arbetsmiljöfrågor behandlas och protokollförs i samband med arbetsplatsträffar. Policyn fastställs av VD och uppdateras årligen.
Ansvar
Verkställande direktören har huvudansvaret för företagets arbetsmiljö. Företagets övriga ansvariga har fått arbetsmiljöuppgifter fördelade till enligt fördelningsdokument upprättade mellan ansvarig och VD. Företagets samtliga medarbetare ansvariga för att policyn för arbetsmiljöfrågor efterlevs.
Arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöarbetet ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten och ska ständigt förbättras genom aktiv samverkan mellan företagets parter. Arbetet ska bedrivas på ett sådant sätt att alla åtgärder vidtas för att förebygga ohälsa och olycksfall. Årligen ska riskbedömningar genomföras och arbetsmiljöplaner upprättas och dessa ska följas upp enligt föreskriften ”Systematiskt arbetsmiljöarbete” (AFS 2001:1, AFS 2003:4 och AFS 2008:15).
Policy för arbetsmiljöfrågor
Tillämpliga lagar och föreskrifter: Arbetsmiljölagen Arbetsmiljöförordningen Arbetsmiljöverkets föreskrifter
Peter Jansson
VD, Rubb & Stubb Trädgårdsskötsel AB